måndag 28 juli 2014

FÄSTINGMEDEL, IGEN

Ja, ni kommer väl ihåg att jag blev riktigt förgiftad av Scalibor-halsbandet? I över 6 veckor efter att det var borttaget fanns inte en enda otäck fästing på mig. Men rätt som det var så fanns det en. Då åkte Matte till Apoteket och pratade med dem om vi tordes ta på mina "gamla" droppar igen?


Jo, ta bara halva dosen och se hur hunden reagerar. Går det bra kan resten av dropparna ges om några dagar. Sagt och gjort.
Matte gjorde en bena mellan mina skulderblad och droppade i halva dosen. Efter 2-3 minuter började jag att illtjuta, jag skrek och skrek. Matte säger att hon aldrig har hört ett sådant ljud från mig tidigare. Jag for omkring i trädgården och försökte springa från mig själv. Men efter ytterligare några minuter fick jag inte med mig mina bakben. De bar mig helt enkelt inte! Jag vinglade hit och dit. Matte blev ju alldeles förskräckt redan när jag började yla och när jag sedan inte kunde gå fick hon en chock! Därefter började jag att skaka i hela kroppen. Matte fick tag i mig och in med både henne och mig i duschen. Schampo x 3. Sakta, sakta började jag att lugna mig i den svala duschen! Usch va det va förfärligt :(  
Matte törs inte ens tänka tanken färdig; Vad hade hänt om hon tömt hela dosen på mig? 
Jag var medtagen resten av det dygnet men framåt kvällen åt jag lite av min mat, drack massor av vatten och fick en godispinne. Den var mumsig som ni kan se, hihi. Då blev Matte lite lugnare.


Jaha, vad gör vi nu då? Antagligen har Scalobor-halsbandet gjort att jag blivit superkändlig mot all sorts fästingmedel. Matte kommer i alla fall inte våga att testa det nån mer gång, den saken är klar! Nästa dag for hon iväg till Hund- och kattaffären och kollade vad som fanns för alternativ. Jo, det fanns magneter, nåt som man ska duscha på pälsen, schampo, nåt citronhalsband, pulver som ska strös på maten, dito stora tabletter....

Matte köpte tabletterna och ett schampo med Tea tree oil och Aloe vera. 

Hmm, magneter ja! Det har ju Matte lite här och där på sig själv. Så då lånade jag några och satte på mitt halsband.


Nu får jag den stora tabletten på morgonen, magneter på halsbandet hela dygnet samt några duschar från ett hopkok av vitlök och torkade örter en eller två gånger om dagen. Receptet fick Matte från en Fb-vän som har kennel. Det skulle kokas upp, dra över natten, silas genom ett kaffefilter, hällas på en blomduschflaska och förvaras i kylen. 


Nu är det över två veckor sedan som jag fick börja med den här "behandlingen" och peppar, peppar inga fästingar ännu (viskar Matte)

Örtdoftande och magnetiska nospussar från
BELLA


4 kommentarer:

  1. Men fy, så besvärligt!! Riktigt ruskigt ju! Scalibor är ett otyg, som jag och matte ser det. Vi vet flera som till slut blivit riktigt, riktigt dåliga.
    Naturmedel - vi får nog börja leta sånt, vi också. Känns inte alls bra längre, med kemikalierna. Kan du inte dela med dig av receptet på örtkoket, det skulle matte vilja prova!
    BRA att du i alla fall tycks må bra nu, och ändå slippa fästingar!
    Kasper

    SvaraRadera
  2. Hvitløk hjelper på sånne ekle kryp. I Norge selges hvitløksflak som er beregnet på hest. Det hjelper på hunder også.

    SvaraRadera
  3. Men kära lilla Bella så rädda vi blev när vi läste. Fy vad hemskt. Jätteskönt att du ändå återhämtade dig så snabbt och att matten var snabb med att agera.
    Tea tree olja brukar kunna vara bra, jag hade det för några år sedan och då hade jag bara någon enstaka fästing i pälsen men ingen som bet sig fast.
    Nospussar från Laika

    SvaraRadera
  4. Herre gud vad hemskt. Kan verkligen förstå att ni blev livrädda.
    Jag reagerade mot frontline vet men bara med att ligga och flåsa den dagen men matte ville ändå inte ge mig mer, For frontline comp nu och det funkar.
    Hoppas det funkar med dessa kurer.

    Nospussar

    SvaraRadera